TULIPANKI 馃尫
Witajcie ponownie!!!
By艂a
wiosna i znowu zima? Ech, co to za pogoda. Jak min膮艂 wam dzie艅? U mnie nawet
w miar臋 J
Chcia艂abym wam opowiedzie膰, o czym rozmawiali艣my na poprzednim wyk艂adzie z
przyrody. By艂 to temat o tulipanach. I wiecie, co? To s膮 moje ulubione kwiaty.
Uwielbiam je dostawa膰 i kupowa膰 do wazonu w salonie, robi膮 du偶膮 robot臋 na stole . Moja mama ma
kilka w ogr贸dku, wi臋c mog臋 je podziwia膰 w moim rodzinnym domku na wsi.
Tulipan贸w jest wiele.
A wiecie, co to s膮 wgl Tulipany le艣ne? Gdzie mo偶emy je znale藕膰?
Tulipany le艣ne to s膮
tulipany dzikie, kt贸re wyst臋puj膮 w ca艂ej Europie i p贸艂nocnej Afryce oraz
Turcji. U nas najprawdopodobniej tylko zdzicza艂y, czyli jest on uciekinierem z
ogrodu. Ze smuci艂 mnie fakt, 偶e tulipany nie s膮 tylko pi臋knymi kwiatkami, ale
s膮 one r贸wnie偶 truj膮ce.
Tulipany dzia艂aj膮
truj膮co na konie, byd艂o, mu艂y. Objawy tego zatrucia wyst臋puj膮 po up艂ywie 1-2 h
od zjedzenia ro艣liny. Odnotowano tak偶e przypadki 艣miertelne, to dla mnie bardzo
smutne L
Tak偶e trzeba uwa偶a膰,
jakie tulipany si臋 sieje. Bo np. tulipan ogrodowy jest truj膮cy, poniewa偶 ca艂膮
ro艣lina zawiera truj膮cy alkaloid tulipin臋. Dlatego trzeba zwraca膰 uwag臋, aby
nie pomyli膰 cebulek tulipana z cebul膮 jadaln膮 – cebule tulipan贸w maj膮 inny
kszta艂t, zwykle s膮 mniejsze i nie maj膮 charakterystycznego zapachu cebuli.
Metoda ta rozwija krytyczne my艣lenie. Krytyczne my艣lenie jest to bardzo wa偶ne, poniewa偶 jest to inaczej umiej臋tno艣膰 racjonalnego podej艣cia do rzeczywisto艣ci. Moim zdaniem, metoda ta jest bardzo przydatna. Poniewa偶 cz艂owiek, lepiej zapami臋tuje dan膮 rzecz, gdy ma z ni膮 do czynienie. Przyk艂adem w艂a艣nie mog膮 by膰 eksperymenty. B臋d膮c nauczyciel w艂a艣nie wa偶ne jest, aby najpierw dziecku co艣 pokaza膰, aby mia艂o mo偶liwo艣膰 to zaobserwowa膰, a p贸藕niej przeprowadzi膰 z nimi dyskusj臋, w kt贸rej sprawdza si臋 w艂a艣nie krytyczne my艣lenie.
Czyli najpierw jest: eksperyment, refleksja, teoria (wyci膮ganie wniosk贸w) i na ko艅cu mamy sprawdzanie wiedzy w praktyce. Najlepiej zapami臋tuje si臋 to, co si臋 nam przydarzy艂o. Gdy jest co艣 gor膮ce i si臋 oparzymy, w przysz艂o艣ci b臋dziemy robi膰 wszystko, aby ta sytuacja si臋 nie powt贸rzy艂o. Warto, aby w szkole, r贸wnie偶 robi膰 wi臋cej eksperyment贸w, aby dzieci mog艂y uczy膰 si臋 wszystkiego na w艂asnej sk贸rze. Bo gdy si臋 z tym nie spotkaj膮 osobi艣cie, gorzej im b臋dzie si臋 z t膮 now膮 sytuacj膮 zadomowi膰.
Ja
sama wol臋 uczy膰 si臋 przez praktyk臋 ni偶 przez teori臋. Poniewa偶 bardziej
zapami臋tuje rzeczy, z kt贸rymi sama mam styczno艣膰, czy mam mo偶liwo艣膰 eksperymentowania.
艁atwiej mi t膮 wiedz臋 b臋dzie przekazywa膰 dzieciom, gdy one same b臋d膮 mog艂y si臋
zetkn膮膰 z rzeczywisto艣ci膮. Cz臋sto jest tak, 偶e nauczyciel boi si臋 o
bezpiecze艅stwo dzieci, czy te偶, 偶e pogoda jest nieodpowiednia, ale r贸wnie偶 boj膮
si臋 pretensji rodzic贸w. Chcia艂abym by膰 takim nauczycielem, kt贸ry chce jak najlepiej
dla dzieci, abym nie ba艂a si臋 eksperymentowa膰 i chcia艂abym pokaza膰 dziecku wi臋cej,
ni偶 pokazano mi w szkole.
Pozdrawiam,
Do
nast臋pnego,
DW ☺️
Komentarze
Prze艣lij komentarz