CIEKAWY ŚWIAT...
Witam wszystkich w moim kolejnym poście! 😊
Jak minął wam tydzień?
Bo u mnie nawet dobrze 😊 Też jesteście tak samo zaskoczeni, jak pogoda może się
zmieniać? W ciągu tego tygodnia z 2 razy chowałam już zimowa kurtkę, ale musiałam
do niej wrócić, bo pogoda zmieniała się o 360 stopni. Raz było ciepło a raz
zimno…
PORY ROKU:
Czy pory roku są zależne od odległości ziemi i słońca? Pory roku są inne na półkuli północnej, jak i na południowej. Ale czy wiedzieliście, że istnieje 6 por roku? Jest: przedwiośnie, wiosna, lato, jesień, przedzimia i zima. W szkole zawsze nam mówiono tylko o 4 porach roku, co w tym wieku jest dla mnie zaskoczeniem, że jest ich 6, które są termicznymi porami roku. Oczywiście wiadomość o 4 porach roku jak i o 6 jest ważna. Natomiast ważne, aby wiedzieć o tych 4, a o 6 zabłysnąć przy innych 😁
EKSPERYMENTY:
Na
zajęciach mięliśmy możliwość przeprowadzić eksperymenty. Jak myślicie, jak
udowodnić ze ziemia jest kulista? Będąc mrówka tego nie zobaczymy, jak ludzkość
dochodziła do tych rozwiązań? Może jest dyskiem a nie kulą? Prawa fizyki są
trudne, nie zawsze to, co na chłopski rozum jest prawdziwe. Czy zaćmienie
księżyca może coś powiedzieć o ziemi? Można pobawić się cieniem, czy
rzeczywiście koło jest wypukłe czy talerz jest płaski? W starożytnej Grecji, ziemia jest
kulą. Na podstawie geometrii można było ustalić wielkość kuli ziemskiej. W Grecji wymyślono, że kiedy słońce jest w
zenicie to nad studnią światło wpada do środka. W Aleksandrii mierzyli długość
cienia, można było obliczyć obwód ziemi. Ziemia
obraca się wokół swojej osi, będąc przechylona. Dowiedziałam się się na tych zajęciach,
że zabawa z lampką i globusem łatwo pokaże nam pory roku. A na podstawie
geometrii w ciemnej Sali łatwo pokazać cień.
Źródło: https://pl.wiktionary.org/wiki/Ziemia
Jak udowodnić, że
ziemia jest kulista? No np. gdyby była płaska to wszystko byłoby w linii.
Myślicie, że to dobra teoria?
Pan procesor zapytał
nas również, czy wiemy jak możemy
udowodnić, że Ziemia posiada kształt kuli? Jak myślicie? Chodzi tutaj o to, że
jeśli ustaniemy nad brzegiem morza to możemy dostrzec z oddali jak statki
pojawiają się i znikają na horyzoncie. Wtedy zrobiliśmy taki o to eksperyment:
KAMISHIBAI
Kolejna rzeczą jaka mogliśmy
zaobserwować na naszych zajęciach to zapoznanie
się z Kamishibai. ,,Jest to japońska sztuka opowiadania historii za pomocą
ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej,
drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny/ekranu’’. Podpisy,
które znajdują się na ilustracjach po drugiej stronie - osoba opowiadająca może
czytać to, co dzieje się w bajce. Na zajęciach mieliśmy okazję zobaczyć to na żywo, ponieważ Pan Profesor
przyniósł taką skrzynkę na zajęcia. A chętna dziewczyna opowiedziała nam bajkę.
Tak podsumowując... Czy zastanawialiście się, co spotykamy? Z kim się spotkamy w przyszłości? Są różne etapy rozwoju, każdy jest inny i każdy coś innego oczekuje. Nie ścigamy się między sobą, tylko sami robimy krok do przodu i dążymy do celu. Czy zastanawialiście się również nad postawa reaktywną, to, co się dzieje z nami po zajęciach? Co robią inni? Z kim mogę/ możemy się spotkać? To dosyć ciekawe 😏
Nie mogę się doczekać, co mnie czeka
na kolejnych zajęciach.;)
Do zobaczenia!
Brawo za pomysł z filmikiem osadzony w tekście.
OdpowiedzUsuń