CIEKAWY ŚWIAT...

 

Witam wszystkich w moim kolejnym poście! 😊

Jak minął wam tydzień? Bo u mnie nawet dobrze 😊 Też jesteście tak samo zaskoczeni, jak pogoda może się zmieniać? W ciągu tego tygodnia z 2 razy chowałam już zimowa kurtkę, ale musiałam do niej wrócić, bo pogoda zmieniała się o 360 stopni. Raz było ciepło a raz zimno… 

 

PORY ROKU:

Czy pory roku są zależne od odległości ziemi i słońca? Pory roku są inne na półkuli północnej, jak i na południowej. Ale czy wiedzieliście, że istnieje 6 por roku? Jest: przedwiośnie, wiosna, lato, jesień, przedzimia i zima. W szkole zawsze nam mówiono tylko o 4 porach roku, co w tym wieku jest dla mnie zaskoczeniem, że jest ich 6, które są termicznymi porami roku. Oczywiście wiadomość o 4 porach roku jak i o 6 jest ważna. Natomiast ważne, aby wiedzieć o tych 4, a o 6 zabłysnąć przy innych 😁

 


Źródło: https://www.swiatobrazu.pl/fotografie/galeria/pelny_rozmiar/id/6_por_roku_pe5m5u62cgn6gu9rdw9iv 

 

EKSPERYMENTY:

 

Na zajęciach mięliśmy możliwość przeprowadzić eksperymenty. Jak myślicie, jak udowodnić ze ziemia jest kulista? Będąc mrówka tego nie zobaczymy, jak ludzkość dochodziła do tych rozwiązań? Może jest dyskiem a nie kulą? Prawa fizyki są trudne, nie zawsze to, co na chłopski rozum jest prawdziwe. Czy zaćmienie księżyca może coś powiedzieć o ziemi? Można pobawić się cieniem, czy rzeczywiście koło jest wypukłe czy talerz jest płaski? W starożytnej Grecji, ziemia jest kulą. Na podstawie geometrii można było ustalić wielkość kuli ziemskiej. W Grecji wymyślono, że kiedy słońce jest w zenicie to nad studnią światło wpada do środka. W Aleksandrii mierzyli długość cienia, można było obliczyć obwód ziemi. Ziemia obraca się wokół swojej osi, będąc przechylona. Dowiedziałam się się na tych zajęciach, że zabawa z lampką i globusem łatwo pokaże nam pory roku. A na podstawie geometrii w ciemnej Sali łatwo pokazać cień. 

 

Źródło: https://pl.wiktionary.org/wiki/Ziemia


Jak udowodnić, że ziemia jest kulista? No np. gdyby była płaska to wszystko byłoby w linii. Myślicie, że to dobra teoria? 



Pan procesor zapytał nas również, czy wiemy jak możemy udowodnić, że Ziemia posiada kształt kuli? Jak myślicie? Chodzi tutaj o to, że jeśli ustaniemy nad brzegiem morza to możemy dostrzec z oddali jak statki pojawiają się i znikają na horyzoncie. Wtedy zrobiliśmy taki o to eksperyment: 



 

KAMISHIBAI

 

Kolejna rzeczą jaka mogliśmy zaobserwować na naszych zajęciach to zapoznanie się z Kamishibai. ,,Jest to japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny/ekranu’’ Podpisy, które znajdują się na ilustracjach po drugiej stronie - osoba opowiadająca może czytać to, co dzieje się w bajce. Na zajęciach mieliśmy okazję zobaczyć to na żywo, ponieważ Pan Profesor przyniósł taką skrzynkę na zajęcia. A chętna dziewczyna opowiedziała nam bajkę.



Tak podsumowując... Czy zastanawialiście się, co spotykamy? Z kim się spotkamy w przyszłości? Są różne etapy rozwoju, każdy jest inny i każdy coś innego oczekuje. Nie ścigamy się między sobą, tylko sami robimy krok do przodu i dążymy do celu. Czy zastanawialiście się również nad postawa reaktywną, to, co się dzieje z nami po zajęciach? Co robią inni? Z kim mogę/ możemy się spotkać? To dosyć ciekawe 😏


Nie mogę się doczekać, co mnie czeka na kolejnych zajęciach.;)

 

Do zobaczenia!

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

MOTYLKI !😻

PRAWDZIWA STRONA PRZYRODY 😊